Harmóniában a
természettel
Élje meg életét természetesen! Everness, a Tudatosság ünnepe június 20-25.

5 természetes megoldás alvási gondokra

Kategória: Fitoterápia
Írta: Hajni  |  2016. november 23.

Az alvási ciklusok közel azonos hosszúsága fontos ahhoz, hogy nyugodt, kiegyensúlyozott életet élhessünk. Ha nem tudunk eleget aludni, fáradttá, enerválttá, stresszesebbé válunk, és nem tudunk úgy teljesíteni a munkahelyen sem, ahogy korábban kellett volna. Családunkban több lesz a feszültség, egyre több lesz az elvarratlan szál, és ez nehezíti a békés álmunkat. Ördögi spirál ez, amitől legjobb az elején megszabadulni.

Vannak természetes megoldások, melyek biztosan segítenek ilyen esetekben. Ha legalább hármat megfogadunk ezek közül, olyat ami nekünk is jólesik, már nyugodtabb lehet az álmunk, békésebb mint korábban.

  1. „Képernyőböjt” – ezt a szót először amerikai doktoranduszok használták, akik a számítógépek, telefonok, monitorok bámulása és az alvásciklusok kapcsolatát vizsgálták. Arra az eredményre jutottak, hogy akiktől megvonták a telefon – tablet – számítógép – tévé varázslatos négyesét, ehelyett könyvet olvastak, vagy valamilyen kézimunkát végeztek, sokkal jobban tudtak aludni, mint azok, akik gépeket használtak elalvás előtt. Ha tehát rosszul alszunk, vezessünk be mi is képernyőböjtöt: az elalvás előtti egy órában már ne használjunk semmilyen kütyüt. Olvassunk, kötögessünk, horgoljunk, szereljük meg az elromlott apróságokat odahaza. Ezek a kis feladatok a jól végzett munka örömét adják.
     
  2. Elcsöndesedés – sok embernél látom, pláne gyerekes családoknál, hogy az esti fürdés után indul odahaza a buli, és a gyerekeket a hulla fáradt szülők még éjfélkor is úgy könyörgik vissza az ágyba. Ennek legjobb véget vetni azzal, ha este már nem csinálunk semmi hangos, zajos dolgot. Nem szól hangos zene, nem kiabálunk egymásnak, hanem lágy, puha fények, hangok, érintések vannak körülöttünk. Ilyenkor már ne legyen hangos csikizés party a nagy ágyon, ami felpörget, vagy ne ezekre az órákra hagyjuk a legstresszesebb dolgok megbeszélését, inkább essünk túl rajta korábban. Aki estére el tud csendesedni, sokkal jobban alszik, mert gondolatai kisimulnak.
     
  3. Egy nyugtató fürdő – néhányan szeretnek kádban fürdeni, mások inkább zuhanyoznak. A kádas fürdő sokkal jobban ellazít, nyugtat, a zuhany inkább ébreszt, élénkít. Ha tehát este fürdünk, akkor inkább engedjünk vizet a kádba és egy picit próbáljunk elnyugodni, relaxálni a vízben. Pár nyugodt perc, egy finom arcpakolás, egy kis kényeztetés a bőrnek, és máris sokkal oldottabban megyünk az ágyba.
     
  4. Illatok, amik segítik az alvást – elsősorban a levendula illata az, ami jól hat, de nem mindegy a mértéke! Sokan olvassák azt a tanácsot, hogy a levendula nyugtat. Ez igaz, de az ellenkezője is. Az egyik legjobb élénkítő is a levendula, ha túladagolják. Ha valaki jól beitat egy kis párnácskát levendulával, és a párnájára teszi elalváskor, valószínűleg még éjfélkor is a tengelye körülpörög majd, mert a túl sok levendula épp az ellenkező hatást váltja ki. Használjunk az esti fürdőnkhöz például egy finom levendulás szappant, így pont a megfelelő arányban jut el agyunkig a levendula nyugtató illata, a szappan lágy, puha, krémes habja pedig bőrünknek ajándék. Ehhez ajánljuk a VeraNatura manufaktúra "Nyugodt álom" shea vajas levendulás szappanját

    FONTOS – a levendula illóolaj minősége nem mindegy! Kísérlettel igazolták, hogy a természetes illóolaj hatásos, míg a szintetikus levendula illatanyagot tartalmazó illat-olajok nem váltják ki azt a hatást, mint a természetes olajok. Ezek lehetnek kőolajszármazékok is, vagy természetes olajokkal való keverékek, melyek állagra és illatra nehezen megkülönböztethetőek az eredetitől. Okozhatnak akár fejfájást is, a bőrre kenni őket pedig veszélyes lehet! A VeraNatura manufaktúra kizárólag természetes növényekből lepárolt, terápiás használatra is alkalmas bevizsgált illóolajokat használ az összes készítményéhez!
     
  5. Gyógynövények ereje – nem csak a testápolásban! A gyógynövények közül a macskagyökér, más néven valeriána, kifejezetten jól altat, de teaként fogyasztva nem túl kellemes az illata. Rövid ideig áztatva a kamillavirág is kisimítja a fáradt idegrendszert. A méz is nyugtató, ha keveset teszünk a teánkba. Állítsunk össze tapasztalataink alapján egy saját nyugalom teát, vagy keressünk olyan teakeveréket, amit kifejezetten ezért hoztak létre! A citromfű, a komló, az orbáncfű, vagy a kamilla jó alap lehet egy esti keverékhez.

Esti rituálé a nyugodt alvásért - Az esténk és az éjszakánk akkor lesz igazán nyugodt, ha az elménk és a testünk pontosan tudja, hogy mi következik. Ezért érdemes a hétköznapi estékre összeállítanunk egy magunknak kedves cselekvéssort. Lehet, hogy valaki naplót ír, vagy meditál, vagy az esti fürdőjével indul a rítus. Aztán megissza a finom teáját egy kevés mézzel, lejjebb veszi a fényeket, átöltözik pizsamába, vagy hálóingbe és úgy fekszik le. Esetleg elalvás előtt meditál, imádkozik. Akinek sikerült kialakítani és tartani egy elalvási rítust, sokkal jobban tud aludni, mint azok, akik ezt nem teszik.

 

Ezek a cikkek is érdekelhetnek

Keringésserkentő masszázsolaj

2016. február 02.

Fázós tagjaink érzik még a hideget, sőt most indulnak be a téli vírusok is. Ha eddig becsülettel kentük magunkat shea vajjal, akkor a bőrünk nem száradt ki a hűvös téli szélben, vagy a szobai száraz levegőtől, tagjaink azonban kívánnak egy kis kényeztetést. Még nem jött el a tavaszi méregtelenítés ideje, de már felkészíthetjük testünket a kirobbanó tavaszra.

A hidrolátumok frissítő hatása

2016. július 13.

A nyári kánikulában mindig jól esik egy finom frissítő ital, mint például egy limonádé, amihez az aromavizek remekül felhasználhatóak.

 

A hidrolátumokról, felhasználhatóságukról röviden

2016. június 15.

Ma már egyre többen használják a hidrolátumokat, de még sokan nem ismerik, hogy mi mindenre is jók igazán. Gyengéden hatnak, nagyon tiszták, gyerekeknek, idős betegeknek is bátran használhatóak.

"Alattad a föld, fölötted az ég, benned a létra..."
Weöres Sándor